About

Claire Ebendinger
(b.1992, France)
lives and work in Bergen, Norway
cebendinger@gmail.com
+33 (0)6 69 74 25 80
www.claire-ebendinger.fr

My work evolves from different mediums, such as drawing, which is often a starting point, but also from photography, writing, and objects. I use the constraints specific to one medium to approach others. Thus, an idea or a gesture, migrating from discipline to discipline, remodels itself according to the medium into which it materializes. The various propositions which compose one project could be seen as answers to a multiple entry question, both autonomous and interconnected.

My projects often result in the creation of portraits: real or fictional, personal or documentary, they mostly focus on individuals, places, objects or bodies … External participation is central to the process. Outside participants are either subjects of observation or active players in the work’s elaboration itself. To observe their relation to things, some of them resembling, others contrasting, helps me probe my own vision. My research generally proceeds from rules of creation, either absurd processes or playful constraints, to which I submit sometimes my own action, sometimes that of others.

When exhibited on a full scale, the various propositions resonate in the form of an installation; on a smaller scale, in the form of an edition. Whatever their medium or display, they call for a poetic and sensitive interpretation.

Mon travail se nourrit des possibilités offertes par divers médiums, à commencer par le dessin, qui constitue souvent un point de départ, mais aussi par la photographie, l’écriture et la manipulation d’objets. Les contraintes spécifiques à un médium me servent à en approcher un autre. Ainsi, une idée ou un geste, migrant de discipline en discipline, se trouve remodelé(e) au gré des spécificités du support qu’il ou elle traverse. Les propositions multiples qui composent mes projets, se présentent comme les réponses d’une question à plusieurs entrées, à la fois autonomes et interconnectées.

Elles s’élaborent souvent sous forme de portraits : portraits réels ou fictifs, portraits intimes ou documentaires, portraits d’individus, de lieux, d’objets, de corps… La place de l’autre est centrale : parfois sujet d’observation parfois acteur même du processus, je l’interroge dans sa relation aux choses, y cherchant sûrement, par familiarité ou réaction, à sonder mon propre rapport à elles. Ma réflexion s’appuie généralement sur l’élaboration de règles de création; des processus souvent absurdes ou des contraintes ludiques, auxquels je soumets tantôt ma propre action tantôt celle des autres.

Dans leur présentation, les différentes propositions sont mises en résonance sous forme d’installation, lorsqu’elles se déploient à échelle réelle, ou sous forme d’édition, à échelle réduite. Elles invitent, pour la plupart, à une lecture poétique et sensible.